Dlaczego tak ważna jest regeneracja zacisków hamulcowych?

Układ hamulcowy składa się głównie z pompy wysokiego ciśnienia, które wytwarza. W odpowiednich proporcjach dozuje ciśnienie w układzie pomiędzy poszczególnymi kołami. Płyn hamulcowy tłoczony jest w wytrzymałych przewodach wprost do zacisków hamulcowych. Dodatkowo wypycha tłoczyska z klockami hamulcowymi wprost na roboczą powierzchnię tarczy hamulcowej. Dzięki temu na skutek tarcia odbywa się cały proces wytracania prędkości. Tarcza hamulcowa obraca się razem z kołem. Natomiast zacisk wraz z klockami hamulcowymi jest sztywno przytwierdzony do zwrotnicy.

Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?

Wymianę klocków hamulcowych trzeba wykonać krok po kroku. Decydując się na to, staje się przed szerokim wyborem asortymentu dostępnego obecnie na rynku. W wielu przypadkach do wyboru jest nawet kilka rodzajów klocków hamulcowych od różnych producentów. Regeneracja zacisków hamulcowych to czas, kiedy wielu kierowców łapie się za kieszeń. Jest to bardzo ważna decyzja, a czasami można zakupić tańsze zamienniki. W tym przypadku tańsze nie oznacza lepsze. Wśród kierowców panuje błędne przekonanie, które mówi, że cena zależna jest jedynie od renomy firmy. Jest to jednak twierdzenie błędne. W wielu przypadkach tańsze zamienniki mają dużo gorsze parametry od tych droższych.

Decydując się na wymianę zacisków hamulcowych, powinno zwrócić się uwagę na kilka parametrów. To właśnie one decydują o ich jakości, a przede wszystkim komforcie dalszego użytkowania. Mowa tu przede wszystkim o cichej pracy klocka w momencie docisku. To z kolei eliminuje charakterystyczne piszczenie klocków. Głośne odgłosy podczas docisku do tarczy wydają właśnie klocki. Zależy to szczególnie, czy jest to tak zwany klocek miękki, czy twardy. Odmiana miękka jest zdecydowanie cichsza, ale za to szybciej się zużywa. Odmiana twardsza generuje hałas i do tego jest większy przy jednoczesnym wydłużeniu żywotności klocka hamulcowego. Producenci starają się znaleźć idealne rozwiązanie, które zapewni cichą pracę i długa żywotność. To z kolei możliwe jest jedynie za pomocą badań laboratoryjnych.

Jak odblokować zacisk hamulcowy?

Jak każdy kierowca bardzo dobrze wie, zaciski hamulcowe stopniowo się zużywają. Gumowy pierścień jest umieszczany w zacisku przy wysokich tarciach. Pod wpływem płynu hamulcowego bardzo często ulega uszkodzeniu. Przez to nie może w 100% pełnić swoich roli uszczelniających. Jeżeli opory przewyższą siłę zapewniającą powrót tłoczka, to może dojść do całkowitego zblokowania zacisku. W takiej sytuacji konieczna jest regeneracja zacisku hamulcowego. Przy regeneracji zacisków prace rozpoczyna się oczywiście od poluzowania koła.

Po podniesieniu pojazdu koniecznie trzeba odkręcić śruby i zdjąć koła. Przed odkręceniem śrub warto zastosować specjalne środki luzujące połączenia śrubowe. Ponieważ dzięki temu będzie pewność, że ryzyko ukręcenia zapieczonej śruby zmniejszy się do minimum. Na samym początku koniecznie trzeba odkręcić wszystkie śruby. To właśnie one mocują zacisk hamulcowy do prowadnicy jarzma. Następnie po odchyleniu zacisków hamulcowych zdemontować klocki hamulcowe. Ostatnim krokiem jest wyciśnięcie tłoczka z zacisku. Jeżeli prowadnica jest bardzo mocno zapieczona, to trzeba liczyć się z zakupem nowych części.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 645 978

E-mail: kontakt@rallycrosscup.pl

Strona informacyjna dotycząca specyfiki transportu samochodowego, kolejowego i nie tylko. Poradnik dotyczący najlepszych form transportu towarów w zależności od ich rodzaju i gabarytów.