Poruszanie się sprawnym samochodem jest zdecydowanie konieczne. Bezpieczny powinien być zarówno jego kierowca, jak i inni uczestnicy ruchu drogowego. Kiedy jakiś element pojazdu ulega awarii, obowiązkiem jego właściciela jest naprawienie szkód. Auta napędzane benzyną mają najczęściej awarie w układzie zapłonowym. Zwykle jest to niesprawność cewki zapłonowej. Jej naprawa jest trudna, wymaga fachowej wiedzy, ale i praktyki.
Co to jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa to istotna część układu zapłonowego w samochodzie. Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową może być niebezpieczna. System ten ma gromadzić wystarczającą ilość energii. Następnie powinien przekierować ją we właściwym czasie do świecy. Jak jest pobierana energia? Energia elektryczna pobierana jest właśnie z akumulatora. Dzięki temu może dochodzić do przeskoku iskry i następuje zapłon paliwa wymieszanego z powietrzem. Jest to możliwe dzięki przemienieniu prądu o niskim napięciu w prąd sięgający do 30 tys. woltów.
Cewkę zapłonową jak wiadomo, tworzą dwa zwoje drutów, zwane pierwotnym i wtórnym. Te pierwsze są nieco grubsze i mniejsze, o dodatnim ładunku. Celem zwojów jest nic innego jak pobieranie prądu. Zwoje wtórne natomiast będą naładowane ujemnie i są o wiele cieńsze. Powinny być osłonięte metalowym rdzeniem pokrytym izolacją. Całość dodatkowo jest ukryta w plastikowej obudowie.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową?
Żeby zdiagnozować, czy element elektryczny w samochodzie jest sprawny, trzeba użyć omomierza. Jest to sprzęt, który pozwala zobaczyć jakie wartości prądu przyswaja i przetwarza cewka zapłonowa. Pojawia się pytanie, jak sprawdzić cewkę zapłonową przy jego użyciu?
Na początku należy podłączyć do cewki zapłonowej omomierz i sprawdzić rezystancję. Poprawne wartości mogą różnić się znacznie w zależności od posiadanego auta i typu silnika. Zanim przystąpi się do pomiarów, należy sprawdzić, jakie wytyczne daje instrukcja samochodu. Jeżeli wartości są niezgodne z wytycznymi, to konieczna będzie wymiana cewki zapłonowej.
Niestety, nie zawsze sprawdzenie cewki zapłonowej prostym omomierzem będzie możliwe. Co w przypadku, jeżeli doszło do wewnętrznego zwarcia międzyzwojowego? Jedynym urządzeniem diagnostycznym będzie dostępny w warsztatach oscyloskop. Niekiedy mechanicy korzystają też z komputerów, które bezpośrednio wskażą uszkodzenie cewki.
Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej
Za awarię cewki zapłonowej czasem odpowiada zużycie przewodów zapłonowych. Uniemożliwia to przekierowanie prądu do zainicjowania iskry. Najczęstszy powód uszkodzenia cewki zapłonowej wskazuje się zabrudzenie lub zniszczenie złącza. Może też ulec awarii w miejscu złącza wysokiego napięcia. Powodem tego jest zbieranie się nieprzewodzącego nalotu, często też powstaje korozja. Takie złącza mogą też uszkadzać skoki temperatury.
Najczęściej spotykane objawy cewki zapłonowej to falowanie obrotów silnika. Co więcej, szarpanie podczas dodawania gazu lub na biegu jałowym. Zdecydowanie dużo wyższe zużycie paliwa czy problemy z odpalaniem. Zdarzają się przypadki, gdzie kierowca ma problem z uruchomieniem pojazdu podczas wysokiej wilgotności powietrza. Uszkodzona cewka zapłonowa nie przekazuje wtedy iskry na świecę. Natomiast wypuszcza ją poza układ i wilgoć jest wtedy naturalnym przewodnikiem.
Polecamy
Najnowsze
Jak sprawdzić, czy auto jest ubezpieczone?
Ma się w planach zakupić nowy samochód i chce się sprawdzić OC kierowcy? A może chce się sprawdzić do kiedy, ważne jest ubezpieczenie... [...]