Grubość pokrywy lakierniczej. Co nam mówi o samochodzie używanym?

Gdy kupujemy auto używane, zależy nam przede wszystkim, aby pojazd był bezwypadkowy. Możemy to w bardzo łatwy sposób sprawdzić. Wystarczy skontrolowanie grubości lakieru za pomocą specjalnego miernika.

Grubość lakieru w samochodach nowych i w autach po przeróbkach lakierniczych
Gdy samochód wyjeżdża z fabryki grubość lakieru waha się od 80 do 150 mikrometrów. Kupując auta japońskie lub koreańskie możemy spodziewać się grubości lakieru bliższej dolnego pułapu. Natomiast w przypadku samochodów europejskich warstwa lakieru na poziomie 150 mikronów to standard. Czasami lakier pokrywany jest dodatkową warstwą ochronnego lakieru bezbarwnego. Wtedy grubość powłoki lakierniczej wynosi do 200 mikronów. Lakiery ochronne stosuje się zwłaszcza w przypadku lakierów metalizowanych.

Trzeba mieć świadomość, że grubość lakieru zależy również od danego elementu karoserii. Na słupkach drzwiowych, progach czy elementach pod maską znajduje się cieńsza warstwa lakieru, gdyż nie są one narażone na ścieranie w tak dużym stopniu, jak elementy zewnętrzne np. maska samochodu. W ich przypadku grubość lakieru wynosi nawet 60 mikrometrów. Z najgrubszą warstwą lakieru spotkamy się rzecz jasna na nadwoziu.

Wiedząc, że jedna warstwa fabrycznie nałożonego lakieru to około 30-40 mikronów, a jedna warstwa nałożona u lakiernika to mniej więcej 60 mikronów, znając grubość powłoki lakierniczej, jesteśmy w stanie samodzielnie obliczyć, ile warstw dodatkowych pokrywa karoserię.

W przypadku grubości lakieru na poziomie około 200 mikronów możemy być prawie pewni, że auto zostało pokryte dodatkową warstwą lakieru, aby ukryć rysy. Gdy czujnik wskazuje 350 mikronów to sygnał, że pod lakier została nałożona szpachla. Najpewniej samochód brał udział w kolizji, a szpachla ma za zadanie wyrównać wszelkie wgniecenia.

Jak wykonać pomiar grubości lakieru?
Przede wszystkim pamiętajmy o tym, że pomiar dokonany tylko w jednym miejscu powie nam niewiele. Najlepiej zbadać czujnikiem kilka różnych elementów karoserii. Nawet w przypadku fabrycznej powłoki lakierniczej mogą wystąpić wahania do 30 mikronów. Pomiar wymaga od nas dużej dokładności i precyzji. Warto korzystać z instrukcji, która zazwyczaj dołączana jest do czujnika. Źle dokonane pomiary będą prowadziły do fałszywych wniosków. Jeżeli nie mamy pewności, że potrafimy czynności tej dokonać samodzielnie, zwróćmy się do pomoc do fachowców. Eksperci firmy MotoControler takimi pomiarami zajmują się na co dzień, a w dostarczanych przez nich raportach pomiar grubości lakieru i wnioski wysnute na tej podstawie stanowią jeden z ważniejszych punktów przeglądu auta.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 645 978

E-mail: kontakt@rallycrosscup.pl

Strona informacyjna dotycząca specyfiki transportu samochodowego, kolejowego i nie tylko. Poradnik dotyczący najlepszych form transportu towarów w zależności od ich rodzaju i gabarytów.