Co spaliny mogą nam powiedzieć o aucie?

Wiele osób do zakupu samochodu używanego podchodzi z ogromną beztroską i całkowitym brakiem ostrożności. Tacy kupujący stają się łatwym łupem oszustów, a tych na rynku wtórnym samochodów nie brakuje. Tymczasem wystarczy zachowanie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa i dokładny przegląd auta, by uniknąć dodatkowych kosztów związanych z naprawą ukrytych usterek. Dziś podpowiadamy, co spaliny mogą nam powiedzieć na temat stanu samochodu.

Spaliny czarne
Najczęściej pojawiają się w silnikach Diesla. Zazwyczaj oznaczają wtedy kłopot z układem wtryskowym oraz awarię pompy paliwa. Często konieczna okazuje się wymiana przewodów silnikowych. W przypadku nowszych modeli aut takie naprawy mogą okazać się bardzo kosztowne. Gdy czarne spaliny pojawiają się przy silnikach benzynowych mogą oznaczać po prostu, że silnik pracuje na starym, zużytym oleju.

Spaliny szare
Szary kolor spalin również sygnalizuje kłopoty. Jednak z pewnością będzie to mniejsza usterka, niż w przypadku spalin czarnych. Wiele zależy od modelu samochodu, ale zazwyczaj chodzić może o awarię podzespołów odpowiedzialnych za tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Czarne spaliny często mogą oznaczać konieczność naprawy czujników w silniku.

Spaliny niebieskie
Spaliny koloru niebieskiego, a właściwie sino-niebieskiego to dla nas dosyć czytelny komunikat „Od tego auta trzymaj się z daleka!” Oznaczają one, że silnik jest bardzo mocno zużyty, a właściwie nie nadaje się już do dalszej eksploatacji. Powodów może być kilka, między innymi: zużycie uszczelki pod głowicą, przeciek oleju do komory spalania, niesprawna turbosprężarka, brak szczelności zaworów, cylindrów lub pierścieni tłoków. Bez poważnego remontu silnika albo nawet jego wymiany raczej się nie obędzie.

Spaliny białe
Spaliny wydobywające się z rury wydechowej powinny być przezroczyste. Wtedy możemy być zupełnie spokojni o stan techniczny silnika. Jednak białe spaliny również nie muszą oznaczać niczego złego. Pojawiają się dosyć często w momencie odpalenia silnika, gdyż woda, która zebrała się w układzie wydechowym zamienia się w parę. Podczas zimnych dni zjawisko to staje się jeszcze bardziej widoczne. Wystarczy, że silnik nieco się zagrzeje, a białe spaliny zmieniają się na przezroczyste. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że nawet podczas długiej pracy silnika z rury wydechowej wydobywa się biały dym. Należy wówczas koniecznie sprawdzić szczelność układu, do którego może przedostawać się płyn chłodniczy oraz uszkodzenia głowicy i uszczelki silnika.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 645 978

E-mail: kontakt@rallycrosscup.pl

Strona informacyjna dotycząca specyfiki transportu samochodowego, kolejowego i nie tylko. Poradnik dotyczący najlepszych form transportu towarów w zależności od ich rodzaju i gabarytów.