Jak sprawdzić autentyczność przebiegu?

Samochody używane cieszą się w naszym kraju ogromną popularnością przede wszystkim ze względu na niską cenę. Nie bierze się ona jednak z niczego. Bardzo często jest efektem gorszego stanu technicznego samochodu, jego historii powypadkowej, starego rocznika czy wysokiego przebiegu. Skupmy się na ostatnim punkcie z tej listy. Bardzo często dochodzi, bowiem to prób oszustw na tym polu. Liczniki są nagminnie cofane. Klienci kupujący auta na rynku wtórnym nigdy nie mogą mieć pewności czy podawany w ogłoszeniach przebieg jest autentyczny.

Jak sprawdzić autentyczność przebiegu?
Pierwszym sposobem na zweryfikowanie autentyczności przebiegu jest ocena zużycia samochodu. Warto jednak wziąć pod uwagę, że zużycie samochodów zależy także od ich klasy oraz dodatkowego wyposażenia. Dla przykładu kierownica w samochodzie ze wspomaganiem układu kierowniczego zużywa się w wolniejszym tempie, niż kierownica w aucie bez wspomagania. Nie bez znaczenie pozostaje także klasa samochodu. W małolitrażowych samochodach miejskich elementy wyposażenia samochodu charakteryzują się zazwyczaj gorszej jakości materiałami i wykonaniem. Zużywają się, zatem szybciej.

Weryfikując przebieg samochodu z pewnością warto dobrze obejrzeć kierownicę. Skórzana kierownica po przejechaniu około 300 tysięcy km posiada widoczne ślady użytkowania i bardzo często jest obszywana na nowo. Ślady zużycia możemy zobaczyć również na pedałach sprzęgła i hamulca. Starta po bokach guma świadczy o przejechaniu od 160 do 200 tys. km, natomiast w autach z przebiegiem ponad 500 tys. km może być starta praktycznie do zera. Kolejnym elementem wyposażenia auta, na który należy zwrócić uwagę jest gałka zmiany biegów. Jeżeli przebieg nie przekracza 200 tys. km gałka będzie w stanie nienaruszonym. Przy wyższych przebiegach zaczynają pojawiać się przetarcia. Samochody posiadające fotele kubełkowe będą posiadały przetarte boki foteli już po przejechaniu 160 tys. km. Inaczej jest w przypadku foteli prostych. Tutaj ślady zużycia pojawiają się z reguły po przekroczeniu na liczniku 300 tys. km i to w cyklu miejskim. O wysokim przebiegu mogą świadczyć zużycia uchwytu hamulca ręcznego oraz włączników świateł i klimatyzacji.

Kupując samochód używany na pewno warto zwracać uwagę na stan poszczególnych elementów. Zbyt duże zużycie to dosyć czytelny sygnał o wysokim przebiegu. Natomiast powinno nas zaniepokoić również wnętrze samochodu wyglądające niemal, jak nowe. Być może sprzedawca stara się ukryć wysoki przebieg maskując zużycie elementów. To dosyć częsta praktyka. Cofanie licznika bardzo często wiąże się z pewnymi poprawkami dokonywanymi we wnętrzu pojazdu.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 645 978

E-mail: kontakt@rallycrosscup.pl

Strona informacyjna dotycząca specyfiki transportu samochodowego, kolejowego i nie tylko. Poradnik dotyczący najlepszych form transportu towarów w zależności od ich rodzaju i gabarytów.